Podnoszenie i przenoszenie ładunków urządzeniami dźwignicowymi wymaga zastosowania odpowiedniego osprzętu. Wśród najczęściej używanych akcesoriów pomocniczych znajdują się zawiesia, do których zaliczane są również te linowe. Co warto wiedzieć o zawiesiach linowych w transporcie ładunków?
Budowa zawiesi linowych
Osprzęt pomocniczy jak zawiesia linowe używany jest w celu łatwiejszego i bezpieczniejszego podnoszenia, przemieszczania i opuszczania ładunków. Aby mógł on spełniać swoją funkcję prawidłowo, musi być wykonany z odpowiedniego materiału i właściwie wykończony, by zapobiegać wypadkom.
Zawiesia produkowane są z lin stalowych, które charakteryzują się wysoką odpornością na zerwania i na czynniki zewnętrzne. Składają się z liny w oplocie i mogą zawierać również dodatkowe elementy, na przykład haki, szakle, ogniwa ułatwiające podpięcie do nich ładunków.
Należy zwrócić uwagę, by zawiesia spełniały normę europejską PN-EN 13414-1, co jest potwierdzeniem jakości ich wykonania.
Zawiesia linowe – rodzaje
Używane w transporcie zawiesia linowe to szeroka gama produktów, które mogą być dopasowane do różnych ładunków.
Najczęściej wyróżnia się poniższe rodzaje zawiesi pod kątem liczby lin określanych jako cięgna:
– jednocięgnowe
– dwucięgnowe
– trzycięgnowe
– czterocięgnowe
Zawiesia dobiera się też pod kątem ich zakończeń, na przykład mogą być to wspomniane wcześniej haki, szakle, ogniwa czy pętle. Również dostępne są zawiesia o obwodzie zamkniętym, które tworzą pętlę. Wtedy umieszcza się ładunek wewnątrz pętli.
Kiedy używa się zawiesi linowych?
Zawiesia o konstrukcji linowej stosowane są w wielu gałęziach przemysłu w celu transportu ładunków żurawiami, suwnicami. Pozwalają one na przenoszenie przedmiotów nawet o dużych gabarytach i znacznym ciężarze, na przykład konstrukcji stalowych, drewna, elementów betonowych, maszyn.
Należy pamiętać o tym, że zawiesie linowe musi być dobrane specjalnie do konkretnego ładunku pod kątem jego gabarytów i ciężaru. Używanie niewłaściwie dobranych zawiesi może spowodować ich rozerwanie się, a także wywołać poważne wypadki przy pracy.